Österreichischer Bediensteter und die Rechtsstaatlichkeit in Ungarn - Osztrák köztisztviselő és a magyar jogállamiság

Kinderrechte in Ungarn - Gyermekjogok Magyarország

Kinderrechte in Ungarn - Gyermekjogok Magyarország

A blog célja

Dokumentumokkal illusztrált esettanulmány közpénzből finanszírozott családjogi hivatali dilettantizmusra, packázásra, lefárasztásra

2020. február 09. - Homeschool2020

2020 az áldozatsegítés éve?

Vagy a mindennapi családjogi korrupció éve?

Elöljáróban:
Gyermekeimet nagyon szeretem, akik – köszönettel minden a velük kiváló szakmaisággal, lelkiismeretességgel foglalkozó szakembernek is – egészségesek, jól tanulnak, kitűnő és jeles lett a félévi bizonyítványuk, zenélnek, sportolnak, művésztanártól tanulnak rajzolni, kimagasló eredményeiket a művészeti iskolában kapott bizonyítványuk és a nívós versenyeken elért sikereik is igazolják. Mindez kezdetektől, egybehangzóan, részletesen dokumentált.

Korrupció-e a részrehajló hivatali ügyintézés?
A Transparency Inernational definiciója szerint a korrupció: “the abuse of entrusted power for private gain”. Így a részrehajló ügyintézés szükségképpen a korrupció egyik formája. A Transparency International szerint az EU második legkorruptabb állama lett Magyarország. „ … Magyarországon a kormányt ellenőrizni hivatott állami intézmények többsége tetszhalott állapotban van” – olvasható a szövegben. (https://www.transparency.org/files/content/pages/2019_CPI_Report_EN.pdf, https://hvg.hu/gazdasag/20200123_Transparency_International_korrupcio_cpi_korrupt_kozbeszerzes)

Az elmúlt 7 év tapasztalatai alapján ennek az ügynek egyetlen „nyertese” az ellenérdekű ügyvéd (a továbbiakban: panaszolt ügyvéd), aki gátlástalanul kihasználja a köztudomású magyar jogállamisági anomáliákat saját hasznára, amelyre közpénzből finanszírozott hivatali apparátus egyetlen reakciója a megtámadott – jogellenes – meghurcolása, ellehetetlenítése. Pedig – az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi LXXVIII. törvény 1. §-a szerint – az ügyvédi hivatás - jogi szakértelemmel, törvényes eszközökkel és módon, a közhatalmi szervektől függetlenül - az ügyfél jogai és jogos érdekei érvényesítésének, kötelezettségei teljesítésének elősegítésére, az ellenérdekű felek közötti jogvita - lehetőség szerinti - MEGEGYEZÉSSEL TÖRTÉNŐ LEZÁRÁSÁRA irányuló tevékenység, amely tevékenység magában foglalja az igazságszolgáltatásban való közreműködést. … Az ügyvédi tevékenység gyakorlójának az ügyvédi tevékenységet lelkiismeretesen, a legjobb tudása szerint, A JOGSZABÁLYOK MEGTARTÁSÁVAL kell gyakorolni. … Az ügyvédi tevékenység gyakorlása NEM IRÁNYULHAT JOGSZABÁLY MEGKERÜLÉSÉRE, JOGSZABÁLYBA ÜTKÖZŐ CÉLRA, VAGY ILYEN JOGÜGYLETBEN VALÓ KÖZREMŰKÖDÉSRE.

Tanulságos lehet ezért konkrét ügyek kapcsán nyilvánosan – dokumentáltan, ügyszámok és a vonatkozó jogszabályi rendelkezések megjelölésével - nyomon követni azt is, hogy az Áldozatsegítés évében milyen módon zajlik a hivatali ügyintézés családjogi téren különös fókusszal a lefárasztásos gyakorlatra, hiszen a törvényeink betartása és betartatása a hivatalos szervek kötelessége, amely jogállamban magától értetődik, így különösebb többletforrást nem is igényel.

Alapvetés:
Magyarországon ma – törvényeink és a politikai vállalások szerint, a legmagasabb szinten deklarálva – az áldozatokat jogállami hivatali ügyintézés illeti meg.
- Az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése szerint „Magyarország … jogállam” és az R) cikk (2) bekezdése szerint „az Alaptörvény és a jogszabályok mindenkire kötelezőek”. (Megjegyzés: az Alaptörvény szerinti „mindenki” kifejezés a hivatali ügyintézőkre is vonatkozik.) Továbbá az Alaptörvény XV. cikke szerint a törvény előtt mindenki egyenlő … Magyarország az alapvető jogokat mindenkinek bármely megkülönböztetés nélkül … biztosítja, a nők és a férfiak egyenjogúak, Magyarország az esélyegyenlőség és a társadalmi felzárkózás megvalósulását külön intézkedésekkel segíti, Magyarország külön intézkedésekkel védi a családokat, a gyermekeket, a nőket, az időseket és a fogyatékkal élőket. A XVI. cikk (1) bekezdése szerint minden gyermeknek joga van a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz.
Az Alaptörvény az interneten is olvasható: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100425.atv

Kormányzati szintű vállalások:
A facebookon dr. Varga Judit miniszter asszony hivatalos oldalán (https://www.facebook.com/pg/VargaJuditMinisterofJustice) nyilvános információ alapján „zéró tolerancia (van) az erőszakkal szemben. … 2020 az áldozatsegítés éve az IM-ben. Megduplázzuk az Áldozatsegítő Központok kapacitásait, erre idén 600 millió forintot költünk.” (https://www.facebook.com/watch/?v=1113383545720081)
Továbbá 2020. 01. 19-i facebookon közzétett videójában dr. Varga Judit miniszter asszony elmondja: „2020 az áldozatsegítés éve lesz és az a célunk, hogy minden bajba jutott állampolgár megfelelő segítségnyújtásban részesüljön. A Magyar Kormány zéró toleranciát hirdetett az erőszakkal szemben és a nőkkel szembeni erőszak minden formájával szemben a leghatározottabban fellép, hogy egyetlen nőnek se kelljen bántalmazást elszenvednie!” (https://www.facebook.com/watch/?v=115536949758908)
Továbbá szintén a Miniszter asszony által a facebookon 2020. 01. 23-án közzétett információ szerint: „Zágrábban az Unió bel- és igazságügyi minisztereinek informális ülésén hangsúlyoztam, hogy a magyar Kormány kulcsfontosságúnak tartja az áldozatok jogainak megerősítését. Javasoltam, hogy az áldozatokat és sértetteket helyezzük az igazságügyi együttműködés fókuszába és erősítsük meg jogi védelmüket.”
Megjegyzés: az erőszakkal szembeni zéró tolerancia - a többről a kevesebbre következtetés szerint – jelenti az intézményi erőszakkal/bántalmazással/árulással szembeni zéró toleranciát is.

A Nők joga oldalon – „Alapinformációk a nők elleni erőszakról címszó alatt - ez olvasható: „Az intézményi árulás az intézményi szakszerűtlenség speciális formája. Hatásaiban különbözik az egyszerű bürokráciától, speciális csoportokat érint, speciális állami vagy társadalmi intézmények követhetik el, és az érintett életét ez a fajta árulás alapjaiban rengeti meg. … Speciális csoportot érint annyiban, hogy az intézményhez forduló jogsérelmet szenvedett személy vagy az ellene erőszakot elkövetőnek, és/vagy az intézménynek kiszolgáltatott helyzetben van, és eredetileg bízik abban, hogy az adott intézmény vagy szerv hatékonyan eljár majd a védelmében. Az állami vagy társadalmi intézmény, mely az intézményi árulás elkövetője lehet azért speciális, mert jogszabályi vagy vállalt kötelezettsége alapján az volna a dolga, hogy védelmet és igazságot nyújtson a jogsérelem vagy az erőszak elszenvedőjének, és ezt senki más nem is tudja neki biztosítani. Amikor az ilyen intézmény ezt a kötelezettségét elmulasztja, és a hatékony védelmet megtagadja, nem csupán elárulja a hozzá forduló bizalmát abban, hogy megvédik, hanem egyben fenntartja az érintett kiszolgáltatottságát az elkövetőnek, és az elkövető cinkosává válik, csatlakozva az eredeti jogsérelem vagy erőszak elkövetőjéhez. Ezzel az eredeti rendeltetésével ellentétben nem csak nem segít, hanem általában egyenesen ront is a hozzá forduló helyzetén. A nők elleni erőszak, és főként a családon belüli erőszak áldozatai különösen gyakran tapasztalják, hogy az utolsó mentsvárnak tekintett intézmények sem szolgáltattak igazságot nekik (és a gyerekeiknek), és nem nyújtottak védelmet a bántalmazójuk, megerőszakolójuk, zaklatójuk ellen – annak ellenére, hogy az államnak alapvető feladata és felelőssége lenne megvédeni az állampolgárokat egymástól, kiemelten pedig az erőszakos bűncselekményektől. Ennek azonban sokszor épp az ellenkezője történik: az intézményi folyamatok és hatósági személyek éppen, hogy még inkább kiszolgáltatják az áldozatot az elkövetőnek (például a kötelező kapcsolattartás - kényszerláthatás-, vagy a szembesítés előírásával).” (https://nokjoga.hu/alapinformaciok/az-intezmenyi-arulas)

Az áldozatsegítés gyakorlatának egyik aspektusáról az Igazságügyi Minisztérium helyettes államtitkár úrtól tájékozódhatott a közvélemény: „A levélre Varga helyett a tárca helyettes államtitkára, Gellén Márton válaszolt. Azt írta, az elmúlt hetekben megkereste a büntetőügyben hatáskörrel rendelkező Belügyminisztériumot, valamint a Legfőbb Ügyészséget, ahonnan azt a tájékoztatást kapta, hogy a nyomozás során sem késedelem, sem jogsértés nem történt a hatóságok részéről, ezért a törvényesség érdekében történő intézkedést nem tartják indokoltnak.” (https://24.hu/belfold/2020/01/22/kormany-orosz-bernadett-megvert-no/)

Támogatják-e az önkormányzati családsegítő szolgálatok a segítségre szoruló családokat?
Önkormányzati szintű vállalások:
Van példa az önkormányzati szintű segítőkészségre is.
Baranyi Krisztina polgármester asszony vállalása szerint Ferencvárosban felvilágosító kampányt is terveznek családon belüli erőszak témában, melyhez a helyi rendőrkapitányság is segítséget nyújt. (https://index.hu/belfold/2020/01/07/ferencvaros_baranyi_krisztina_vedett_lakasok/#). Mert a nők elleni erőszak és a családon belüli erőszak nem magánügy. https://www.facebook.com/baranyikrisztinakepviselo/posts/1509650999174184)
2020. 02. 06-án a Friedrich Ebert Stiftung Budapest Nemek közötti igazságosság programja és az Új Egyenlőség közös beszélgetést szervezett alábbiakról: - Mit tehetnek és kell tenniük az önkormányzatoknak a nemek közötti egyenlőség érdekében? - Melyek a legsürgetőbb, a nők elnyomásával kapcsolatos problémák, amelyek csökkentése érdekében lépéseket kell tenniük? - Milyen önkormányzati szakpolitikákkal lehet ezeket a problémákat megcélozni?
- Milyen intézkedéseket tettek meg eddig és terveznek megtenni a nemek közötti egyenlőség érdekében a baloldali önkormányzatok? (https://www.facebook.com/pg/FESBudapest/photos/?tab=album&album_id=3711956272208850&ref=page_internal)
- Álláspontom szerint nagyon sokat tehetnének az önkormányzatok, hiszen a családsegítő – törvényi kötelességénél fogva – alaposan és közvetlenül ismeri az ügyet, így hatalmas a felelőssége, hogy – jogellenesen – továbbhárítja-e az intézményi bántalmazást az áldozatra vagy – törvényi kötelességével összhangban – segíti az áldozatot.
- Gyakran kommunikált ellenzéki vállalás továbbá, hogy az ellenzéki vezetésű önkormányzatok – a választási felkészülés egyik prioritásaként - mutassanak példát jogállami ügyintézés terén.

Ezt az ügyet jelenleg a Ferencvárosi Szociális és Gyermekjóléti Intézmények Igazgatósága (FESZGYI - http://feszgyi.hu/) intézi. Ezt a kerületet, Ferencvárost az áldozatsegítésben is szerepet vállalni kívánó Baranyi Krisztina polgármester asszony vezet, aki – köztudomásúan – tematizálta az önkormányzatnak nyújtott jogi tanácsok aggályos színvonalát, - törvényi kötelességével összhangban – feljelenti az önkormányzati anomáliákat, kiáll a jogállamiságért és a közpénzek törvényes felhasználásáért és fellép a korrupció ellen.

Ráadásul a Partizán „Mocskos ügyek Budafok-Tétényben” címmel családsegítői intézményvezetői anomáliákról adott hírt 2020. 02. 04-én közzétett videójában, amelyet néhány nap alatt több mint 20 ezren láttak a youtube-on. (https://www.youtube.com/watch?v=iBTuhkIra-s&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1AruzFUb0f-bJuz0dAjUZJb3_30XRFoLa0I2VISygOzxB62c_NlkWrLhM)

Így jelen esettanulmány a – szintén közpénzből finanszírozott - önkormányzati ügyintézés színvonaláról is képet ad.

Az EU és az áldozatsegítés:
„Az EU-s pályázatokon keresztül soha nem látott mennyiségű pénz érkezik az országba abból a célból, hogy segítse Magyarország felzárkózását az EU-s országok életszínvonalához. Történelmi felelősség, hogy hogyan bánunk ezekkel a pénzekkel, mennyire tudjuk hazánk felemelkedésének szolgálatába állítani ezeket a lehetőségeket.” – olvasható a www.korrupcioinfo.hu honlapon és dr. Hadházy Ákos képviselő úr a Korrupcióinfón minden héten bemutat egy szeletet abból, mi folyik hazánkban ma fejlesztés és felzárkóztatás címén. Képviselő úr tematizálja az anomáliákat ellenzéki érintettség esetén is.

Az áldozatsegítést is támogatja az Európai Unió. Az Ökumenikus Segélyszervezet és az Emberi Erőforrások Minisztériuma – az Európai Unió támogatásával - országos kampányt is tartott, hogy van segítség. „Novák Katalin, az EMMI család- és ifjúságügyért felelős államtitkára beszédében hangsúlyozta, hogy a kormányzat határozottan elutasítja a kapcsolati erőszak valamennyi formáját, és minden rendelkezésére álló eszközzel tesz is ellene. „Az ezen a területen kitűzött célokat és a kormányzati oldalról támogatható fejlesztéseket elindítottuk, ennek eredményei a segítséget kérők számára már érzékelhetőek. Fejlesztési forrásból összesen közel 3 milliárd forintot fordítunk az intézkedésekre. A kapcsolati erőszak áldozatai, a folyamat bármely fázisában is vannak, akkor mernek a problémáról jelzést adni, segítséget kérni, ha támogató közegben érzik magukat, ezért fontos hangsúlyozni, hogy a kapcsolati erőszak nem magánügy. – tette hozzá.” (https://www.segelyszervezet.hu/hu/hirek/ne-tartsd-magadban-ha-bantanak)

Összegzés:
Pl. Orosz Bernadett a magyar hivatalos szervek lefárasztásos technikájáról nyilatkozott Brüsszelben: „The Hungarian authorities apply a fatiguing technique to make sure many give up, … in consultation with German Socialist MEP Katarina Barley they are now trying to formulate a new proposal for a resolution on domestic violence to help put the ratified Convention into practice.”

A blog elindításáról dr. Hadházy Ákos képviselő urat, a Partizánt, a Transparency International-t, a Friedrich Ebert Stiftung Budapest-t, - mivel gyermekeim osztrák állampolgárok is – a budapesti Osztrák Nagykövetséget, Baranyi Krisztina polgármester asszonyt és dr. Gellén Márton helyettes államtitkár urat is tájékoztatom.

A bejegyzés trackback címe:

https://intezmenyibantalmazasmonitoring.blog.hu/api/trackback/id/tr8315467000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása